• Gwarancja do 36 miesięcy
  • Najniższa cena
  • Darmowa dostawa
  • Szkolenie gratis
  • Bezpłatne pokazy
Informacje. Gliwice: 512 707 503 Szczecin: 509 824 134 lub email: [email protected]

Jak założyć firmę sprzątającą?

Własna firma sprzątająca to w ostatnich latach bardzo popularny pomysł na biznes. Powstało ich bardzo wiele i konkurencja jest duża. Mimo to nie brakuje pracy, choć z uwagi na pandemię koronawirusa zmienił się nieco jej charakter w obiektach publicznych. Rośnie również popyt na usługi sprzątania i mycia okien w domach i mieszkaniach prywatnych, zwłaszcza w okresie przedświątecznym. Jak założyć firmę sprzątającą?

Firma sprzątająca od podstaw – zagadnienia prawne

Wiele osób pyta: chcę założyć firmę sprzątającą – jak mam to zrobić? Nie jest to trudne, firmę sprzątającą zakłada się tak samo, jak każdą inną działalność gospodarczą. Założenie firmy sprzątającej nie wymaga żadnych koncesji ani licencji, nie trzeba też posiadać doświadczenia ani specjalnych kwalifikacji. Dopuszczalna jest dowolna forma prawna działalności. Może to być zarówno jednoosobowa działalność gospodarcza, jak i spółka cywilna, jawna lub z ograniczoną odpowiedzialnością. Rejestracja firmy odbywa się poprzez wypełnienie formularza CEIDG-1 i złożenie go osobiście, listem poleconym z podpisem poświadczonym notarialnie, elektronicznie z bezpiecznym podpisem kwalifikowanym lub przez profil zaufany ePUAP, w urzędzie miasta lub gminy właściwym dla siedziby zarządu firmy.

Po złożeniu formularza otrzymuje się wpis do ewidencji działalności gospodarczej, NIP i REGON. Jeżeli firma ma mieć formę prawną spółki, należy złożyć wniosek o wpis do Krajowego Rejestru Spółek (KRS).

Istnieje również opcja tzw. działalności nierejestrowej. Ma ona miejsce w przypadku osoby fizycznej, nieprowadzącej działalności gospodarczej w ciągu ostatnich 5 lat, która osiąga miesięczny przychód nie wyższy niż 50 proc. minimalnego wynagrodzenia (od 1 stycznia 2021 roku jest to 2800 zł brutto). Opcja ta jest rozpoznawana przez prawo od 30 kwietnia 2018 roku i umożliwia prowadzenie działalności bez konieczności jej rejestrowania.

Każdy rodzaj działalności gospodarczej jest sklasyfikowany przez PKD (Polską Klasyfikację Działalności) pod określonym numerem. Dla firmy sprzątającej numer ten to 81.21.Z – niespecjalistyczne sprzątanie budynków i obiektów przemysłowych.

Po zarejestrowaniu firmy na formularzu CEIDG-1 i (ewentualnie) złożeniu formularza VAT-R w Urzędzie Skarbowym, składa się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych formularz ZUS ZUA, na którym zgłasza się osoby do ubezpieczenia. Dla osób zakładających działalność gospodarczą po raz pierwszy lub po upływie minimum 5 lat od zakończenia poprzedniej istnieje możliwość skorzystania z ulgi – przez okres 6 miesięcy od rozpoczęcia działalności przedsiębiorca jest zwolniony z opłacania składek ZUS. Jest to tzw. ulga na start.

Należy również znaleźć biuro rachunkowe, które poprowadzi sprawy finansowo-księgowe firmy. Powinno to być biuro zajmujące się zarówno obsługą faktur i płatności, ale także kadr i płac. 

Forma opodatkowania firmy sprzątającej

Formę opodatkowania wybiera się przy wypełnianiu formularza CEIDG-1 w procesie rejestracji firmy. Warto jednak przed dokonaniem wyboru przeanalizować sprawę spodziewanych dochodów i przewidywanych kosztów. Ma to bowiem istotne znaczenie przy wyborze formy opodatkowania.

Forma podstawowa to skala podatkowa. W 2021 roku kształtuje się ona następująco:

Jeżeli firma osiągnie dochód poniżej 85.528 zł w ciągu roku, wówczas stawka podatku wyniesie 17 proc. Jeżeli kwota dochodu przekroczy 85.528 zł, podatek wyniesie 14.539 zł + 32 proc. kwoty, stanowiącej nadwyżkę ponad 85.528 zł. W każdym przypadku istnieje możliwość skorzystania z limitu wolnego od podatku, różnych ulg podatkowych bądź wspólnego rozliczenia podatkowego z małżonkiem.

Inną formą opodatkowania jest podatek liniowy. Jest to taka sama stawka podatku, niezależnie od wysokości obrotu. Nie jest natomiast możliwe skorzystanie z ulg podatkowych, jak w przypadku skali podatkowej. Dlatego podatek liniowy jest opłacalny przy uzyskaniu dochodu w wysokości co najmniej 100 tys. złotych.

Wreszcie trzecia forma – ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. Jest to forma opodatkowania, optymalna do zastosowania przez przedsiębiorców, którzy nie mają wysokich kosztów uzyskania przychodu. Nie są tu uwzględniane koszty, zaś podatek naliczany jest od przychodu. Podobnie jak przy podatku liniowym, nie ma przy tej opcji możliwości skorzystania z ulg podatkowych.

Jeżeli chodzi o podatek VAT, to obowiązek zarejestrowania firmy jako płatnika VAT pojawia się po przekroczeniu kwoty obrotu 200 tys. zł rocznie. Przy obrocie poniżej tej kwoty można skorzystać ze zwolnienia podmiotowego. Natomiast jeżeli plan działalności zakłada większość realizacji usług na rzecz podmiotów, będących czynnymi podatnikami VAT, warto od razu zarejestrować firmę jako płatnika VAT.

Jeżeli usługi sprzątania będą świadczone głównie na rzecz przedsiębiorstw bądź wartość jednorazowej usługi będzie wyższa niż 15 tys. zł, konieczne będzie założenie rachunku bankowego dla firmy. Warto skorzystać z porównywarki banków i przeanalizować opłaty za prowadzenie rachunku firmowego oraz odpłatność za dokonywanie przelewów. Jeżeli jest ich dużo, może to narazić firmę na niepotrzebne koszty.

Wyposażenie firmy i pracowników

Sprzęt do firmy sprzątającej zależy od rodzaju usług, jakie mają być świadczone. Inne maszyny czyszczące potrzebne są do sprzątania mieszkań i domów prywatnych oraz małych obiektów publicznych (tutaj największą rolę będą odgrywały odkurzacze oraz mopy), inne do sprzątania biurowców, szpitali, hal produkcyjnych czy magazynowych (w tym wypadku przydadzą się szorowarki i polerki), jeszcze inne – do pasaży i galerii handlowych, dworców i lotnisk (w których wykorzystuje się z duże maszyny sprzątające). Dlatego ważne jest określenie klienta docelowego na samym początku.

Zasadnicze znaczenie mają też ceny maszyn i urządzeń. Cena np. odkurzacza przemysłowego to minimum 1500 zł. Automat szorująco-zbierający  to już wydatek rzędu kilkunastu tysięcy złotych. Dlatego warto na początku działalności rozważyć możliwość leasingu lub wystąpienia o dofinansowanie na zakup sprzętu. Więcej informacji na ten temat tutaj: https://bonus-czystosc.pl/blog/dofinansowanie-dla-firmy-sprzatajacej.

Konieczne będą środki czystości. Najlepiej kupować je w większych opakowaniach, wówczas ceny są niższe. Część maszyn i urządzeń sprzątających posiada specjalne środki czyszczące do nich dedykowane; warto zwrócić na to uwagę. Ze względu na pandemię COVID-19 do absolutnie niezbędnych preparatów w każdej firmie sprzątającej zalicza się aktualnie wszelkie środki dezynfekujące.

Oprócz sprzętu ważna jest też odzież ochronna dla pracowników. Należy pomyśleć o kombinezonach, obuwiu i rękawicach, a także roboczych nakryciach głowy. Odzież musi spełniać normy BHP, z którymi trzeba się zapoznać.

Jak wypromować firmę sprzątającą

Wiadomo już, jak otworzyć firmę sprzątającą. Trzeba jeszcze wprowadzić ją na rynek i na nim utrzymać. Nowoczesne technologie ułatwiają podejmowanie różnych działań marketingowych, z których najważniejsza jest obecność w Internecie. Można korzystać z darmowych i skutecznych narzędzi.

Jednym z nich jest Google Moja Firma, umożliwiająca prezentację firmy wraz z danymi teleadresowymi, zdjęciami, mapą dojazdu, godzinami otwarcia, itp. Narzędzie to jest interaktywne, dzięki czemu potencjalny klient może zadawać pytania, a wyznaczony pracownik odpowiadać online. Google Moja firma działa na wszelkich urządzeniach – zarówno na komputerach stacjonarnych, laptopach, jak i smartfonach.

Bardzo duże znaczenie ma dobre wypozycjonowanie lokalne firmy (local SEO). Geolokalizacja, z której korzysta Google, umożliwi szybkie znalezienie siedziby firmy po wprowadzeniu zapytania przez potencjalnego klienta.

Niezwykle skuteczne są działania marketingowe w portalach społecznościowych, zwłaszcza na Facebooku. Założenie profilu firmy i jego prowadzenie nie jest szczególnie kosztowne, a może dostarczyć bardzo wielu klientów. Można również skorzystać z reklamy Ads w sieci reklamowej Google.

Konieczne jest stałe monitorowanie rynku usług, który jest dynamiczny i podlega zmianom. Trzeba też uaktualniać ofertę, wprowadzając do niej nowości – nie tylko nowe maszyny i środki czystości, ale przede wszystkim kładąc nacisk na ciągłe podnoszenie jakości usług i opiekę nad pozyskanym klientem.

Oni wybrali nasze urządzenia
Potrzebujesz pomocy specjalisty? Zadzwoń do Marcina lub Patryka
Bonus-Czystość
Lisowo 17, 73-120 Szczecin
(Chociwel)
Oddział Szczecin
Lisowo 17, Chociwel
Oddział Gliwice
Mechaników 9A, 44-109 Gliwice
Zadzwoń do nas !